Tankar...

Livet är ett mysterie, man vet aldrig  vad som hända skall och till viss del är det väl tur. Idag har mina tankar gått tillbaka en si så där 14 år. Närmare bestämt till den 29 maj år 1993 kl. 10.15. Det var den stora dagen då mitt barn i min mage ville ut, visserligen 7 veckor för tidigt. Det började på kvällen med molande mensvärk, men jag kopplade aldrig ihop det till en blivande förlossning utan skyllde på att jag städat som en tok. Men när klockan närmade sig 23.00 med ännu värre värkar och till min förvåning 5 min mellan det onda. Då gick det upp ett ljus, det är på gång. Telefonkontakt med förlossningen som ville ha in mig med en gång. Sagt och gjort in i bilen på väg mot kalmar lasarett. Väl därinne så var det tätare värkar, men eftersom det var 7 veckor för tidigt så satte de dropp på mig som fick värkarbetet att stanna upp. Eller sakta av lite grann. Jag låg hela natten med dropp och värkar med 15 minuters mellanrum ungefär. Så det blev inte någon vidare sömn den natten. På morgonen så ville barnet fortfarande ut och det var täta sammandragningar igen. Det beslutades för att göra ett ultraljud och se hur det stod till där inne. Sen gick det fort. Det jag minns är att de såg något och de sade att bebisen låg i säte (med fötterna neråt). Sen hörde jag bara att om 5 minuter ska det ske ett akut kejsarsnitt. Det var panik och allt gick så fort, jag skulle till operation för att sövas så att de kunde plocka ut bebisen som behövde ut med en gång. Mina tankar just då var: nu ska jag bli mamma, men det är ju för tidigt, hur ska det gå. Hjälp vad är det som händer... Jag sövdes och de startade det akuta kejsarsnittet...
Nästa sekvens som jag minns är att en sjuksköterska försöker väcka mig och samtidigt ge ett tragiskt besked: din dotter klarade sig inte, hon dog. Vi vill gärna att du har henne hos dig, du får ha henne så länge du behöver, det är viktigt att se att hon verkligen finns så att bearbetningen av sorgen blir mer verklig..
Klart jag ville se, klart jag ville känna, klart jag ville... Men tyvärr är jag inte helt klar i huvudet efter sövningen, har inte vaknat helt och hållet. Men in kommer en liten tjej som fått namnet Amanda. Vi hade pratat om det namnet och de var tvungna att göra ett akutdop för hon levde när de plockade ut henne men de visste att hon inte skulle leva så länge. Man får inte döpa bebisar om de är döda... Det var en underbar liten tjej som vägde 2050 och var 36 lång, mörkt hår och lite så där solbrun som för tidigt födda bebisar kan vara. Amanda var helt perfekt, så söt, så fin men hon andades inte där hon låg på min arm. I samma stund som de försökte väcka mig så dog min lilla tjej i andra rummet. Hon var varm och mjuk när jag fick träffa henne precis som om hon levde...
Amanda dog den 29 maj 1993 kl. 11.45
Tack min fina lilla flicka för att jag fick ha dig i mina armar en liten stund och tack för den lärdomen om livet det gav mig. Det gjorde ont och jag tänker en liten stund varje dag på dig men alla motgångar gör oss starkare. Det gör fortfarande ont men jag har lärt mig att leva med det. Jag tittar på kortet och minns vad som hände den där dagen för 14 år sedan...



Till Amanda: Jag älskar dig min lilla ängel, tack för att du ger mig styrka när livet känns tufft, tack för att jag fick möjligheten att få lära känna dig lite grann, tack för att jag fick hålla dig och krama dig innan våra vägar skildes åt...
Jag glömmer dig aldrig...


Kommentarer
Postat av: Johanna och Stina

gumman! Detta visste jag inte om.. tårarna rinner! Tänker på dej! Du är så stark!!

2008-10-20 @ 15:22:43
URL: http://minisdagbok.blogg.se/
Postat av: Fia

Tack Johanna för dina fina ord. Skönt att få dela med sig av det svåra här i livet...

2008-10-20 @ 19:20:41
URL: http://gracilisdagbok.blogg.se/
Postat av: Annelie

Hej tårarna rinner igen så sårgligt och läsa om det, har hört det av dig förut men just nu när allt är som det är så känner jag nåt extra den där tomheten som blir i kroppen! Kram kram till dig och tack för allt stöd du ger och att du alltid finns för mig jag älskar dig så mycket!!

2008-10-20 @ 20:22:48
Postat av: Fia

Tack Annelie för de underbara orden du ger mig, förstår om du känner lite extra när du läser min text. Tankarna om en förlust kom tillbaka när du kände att något var fel eller på gång med magen. Önskade av hela mitt hjärta att det bara var ett falskt alarm. Ville dela med mig av mina upplevelser, skönt att inte vara ensam om orden. Tack för allt stöd du ger och har gett mig under åren som vänner. Jag älskar dig så innerligt mycket och tack för att du finns som min vän...

2008-10-20 @ 20:55:36
URL: http://gracilisdagbok.blogg.se/
Postat av: Angelica

Åh gumman Alltid lika sorgligt att höra om din lilla Amanda. Även om minnet är sorgligt så är det ett så fint minne, att vårda och dela med sig av. Du är en av de starkaste kvinnor jag känner och det gläder mig oerhört att få ha dig som vän

2008-10-20 @ 22:10:21
Postat av: Fia

Tack snälla Angelica för de fina orden, de värmer i hela mitt hjärta. Jag värdesätter lika mycket att ha dig som min vän, tack för att du alltid finns när jag som mest behöver det...

2008-10-20 @ 22:59:22
URL: http://gracilisdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0