4 dagar har gått...

...sen vi hämtade hem Moltaz. Det har varit en omtumlande tid med mycket som hänt. En härlig tid och en ja visst ja det är så valpar gör. Moltaz är en glad och nyfiken valp med en stor portion busighet. Nätterna har varit kanon, han sover i sin hage från det att vi lägger in honom tills vi ska upp på morgonen. Hagen är torr och Moltaz glad. Han kan skälla en gång precis när vi lagt in honom men bara han fått visa lite missnöje så går han och lägger sig och finner ro väldigt fort. Att gå i koppel är heller inget större problem, han går med så glatt och är nyfiken på allt som promenaden har att erbjuda. Ett litet smärre problem är att han ska stoppa ALLT i munnen och då menar jag precis ALLT. Så det blir en hel del att plocka ut och ett par tänder i händerna. Nosen är konstant i marken, kan ju bero på att rasen är framavlad till att leta tryffel och tryffel växer ju under jord.

Dagarna flyter på bra, mycket lära känna varandra och skapa trygghet pågår. Övningar med att lyssna på sitt namn, vilket han gör väldigt bra och det får jag tacka uppfödaren för. Övningar med att komma på inkallning, där lite belöning väntar. Idag gick det väldigt bra, kom på att jag kan använda en liten burk där jag lagt lite mat i och varje gång jag skaka den så låter det ju och då är det väldigt intressant att komma. Då passar jag på att kalla vid namn och öva sitt innan han får en liten belöning. Det gäller ju hela tiden att fånga deras uppmärksamhet.

Han är en valp som hela tiden vill vara med, men kan även slappna av när tröttheten faller på, vilket är ofta nu som valp. Det går bra att möta andra hundar, ofta bryr han sig inte alls och kollar bara in lite och sedan går han vidare. Men matte har ju redan gjort ett STORT misstag när det gäller möte med andra hundar... En granne har en stor Saluki som gärna vill mopsa till sig lite och Moltaz tyckte väl lite si så där men vi prata på och det gick bra. Sen så sätter jag mig ner på huk för att prata med Moltaz och locka han lite närmre, bara lite... Salukin tittar och luktar intresserat så det går ju bra, sen vet jag inte hur jag tänkte men då låter jag väl Moltaz lägga sig i mitt knä och vad tror ni händer då?? Jo, Moltaz blir ju genast skittuff och börja morra lite tyst åt Salukin, jag säger genast nej och inser mitt misstag... Men misstag är till för att rättas till så lite senare träffas de igen och då gick allt mycket bra. Så det kan bli.

På kvällarna är Moltaz helt galen, springer omkring och har sådan energi och biter och ha sig. Inte jätterolig men tror det kan bero på en viss släng av övertrötthet som kommit av dagens alla intryck. Så där har vi lite att jobba med, funderar på att lägga in honom i hagen runt 17-18 tiden så han får vila en stund. Det kanske lugnar ner honom. Att han är pigg och glad är helt ok men när han biter så är det inte ok även att han har små valptänder som kliar. Ordet nej som han i vanliga fall lyssnar på hjälper inte när han blir sådan. Brukar locka med leksaker eller så bara nonchalerar vi honom och då slutar han för det mesta. Det ska nog ordna till sig även kvällstid med denna lilla trasselsudd. Prövade att ställa upp honom på ett bord idag, det gick väldigt bra så jag tog ett par tag med saxen där det vuxit en del. Gick mycket bra så det blir mer av den varan, det är lika bra att få in vanan medesamma.
Bilresor går oxå bra, även om det bara blivit väldigt korta turer än så länge. Men jag har inte löst hur jag ska ha honon i bilen ännu, har köpt en sele så länge som man sätter fast i bältet. Funderar på bur där bak, men har inte bestämt mig för hur jag vill ha det, pust...
Våra regler att han inte ska vara i sängen eller soffan fungerar än så länge, vad duktiga vi är, hihi...




Det är väldigt skönt att vara ledig och kunna ägna hela dagarna åt vår lilla nykomling. Det är mycket som ska göras och det tar sin lilla tid. Men det kändes väldigt lyxigt att vara hemma igår när Alex kom hem från skolan. Nybakta jordgubbsmuffins bjöds det på. Det smakade gott efter en skoldag. Det lär nog bli mera bak den här veckan, jag tycker det är väldigt roligt att baka.

Tre saker jag har gjort bra de här fyra dagarna som gått:
1. Tagit emot och välkommnat en ny familjemedlem.
2. Hjälp Alex in i rollen som husse, visat små knep och tips och sett till så att de får roliga stunder tillsammans.
3. Gjort ett misstag men rättade till det när det gäller Moltaz och stora hunden. Lär mig varje dag små knep som passar för både oss och Moltaz så det blir så bra som möjligt.

Härligt att ha hund, det ger så mycket kärlek och glädje och ett och annat huvudbry :-)

Ha det gott alla så hörs vi snart igen, kramar till alla.

Kommentarer
Postat av: Annelie o bubben

Du kan baka en ananaspaj för då kommer vi =) Vilken liten goding ni fått hem, och ett riktigt busfrö låter det som, och njut av matteledigheten -för tiden går så fort =) som alla sa när man va mammaledig!

2009-05-26 @ 13:43:04
Postat av: Johanna med flock

Man får göra misstag, de bästa misstagen och lärdomarna är de man inser. Angående det med Salukin. Jag tycker inte du behöver locka moltaz närmre. Finns ingen anledning. Belöna istället att han är cool mot andra hundar. Att han morra i din famn, jaa störst och bäst i mattes famn =) hihi, tänk på att han får stöd i allt han gör genom att bara sitta i din famn. Men du, Alexander blir ju superbortskämd, enligt värsta Desperate Housewives manérn hihi! Lyxigt värre! Himla sugen på en tripp! Ta hand om er! DU är superduktig!

2009-05-26 @ 13:46:00
Postat av: Lotta

Det är helt underbart att ha den tillgången att få vara matte. Njut av valp tiden som är så omväxlande, både uppåt och neråt. Kul att det fungera så bra på natten.

Kram :-)

2009-05-26 @ 21:38:54
URL: http://gmunsterlander.blogg.se/
Postat av: eva rr

Härlig liten valp. Bra att det går så bra. Syns på Onsdag. Kram Eva

2009-05-27 @ 15:57:24
Postat av: Angelica

Vad superduktig du är, både som matte och mamma.

Vi längtar så att få träffa eran nykomling i familjen.

2009-05-27 @ 17:58:01
URL: http://finastearabella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0